Ahad, 14 Disember 2008

kenangan itu

Akhirnyer berkat usaha dan semangat yang kental setelah terdapat seseorg yang mengomen blog aku da bersawang .hari ni aku tekad akan bersihkan segala jenis sawang yang bersarang diblog ku ini….hahahah…lamer da tak memblogging sekarang kemalasan yang melanda diri ini terlalu sukar utk dibendung walaupon terlalu banyak cerita yang nak diwarwarkan disini dan akhirnye kemalasan ini berakhir disebabkan oleh hari istimewa yang terpahat teguh disanubari ini..wuwuwuwu hari yang menggamit kenangan yang indah utk dikenang seumur hidup….pilu, sayu hati..rindu mengenang tarikh keramat tersebut..hari yang menuntut banyak pengorbanan dari aku, suami, ma dan abah aku…rinduuuu..senduuu…hari yang penuh dengan dramatik…kesyahduan..hari yang terlalu bermakna dalam sejarah hidup aku dibumi Allah ini..Nikmat yang Maha Esa kurniakan utk aku merasai nikmat menjadi seorang ibu….sob.sob…damiea akan menyambut harilahirnye yang pertama..wuwuwuwu..sedihla….

Pengorbanan.

Melahirkan damiea adalah pengorbanan terbesar yang pernah aku buat dan dengan ikhlas hatinya utk diri aku sendiri. Terlalu berbangga aku ngan diri aku sendiri mampu utk melahirkan zuriat aku sendiri..kagum rasernyer pabila mengenang kembali Maha Kuasa yang Esa..Pada tarikh tersebut..masih teraser sakitnya sehingga hari ni..barula diri ini tahu betapa sakitnya melahirkan anak..betapa besarnye pengorbanan seorang ibu..( ma, kiter sayang sangat kat ma)..10.14pm aku selamat melahirkan damiea secara pembedahan..aku cuba utk melahirkan secara normal tapi apekan daya demi keselamatan damiea, doctor terpaksa jgk bedah..pada saat aku da sakit yang amat sangat..ketika pintu rahimku( yer ker aku ni) da terbuka 5cm ,damiea masih berada pada kedudukan yang tinggi lagi..masih tergiang2 kat telinga aku ni bunyi mesin yang bising bangat tu..menambahkan lagi raser sakit aku ni..dengan wayar yang beselirat kat perot aku ni membuatkan aku lagi tak selesa..menambahkan lagi raser sakit bila doctor pelatih sesuka hati ‘menyeluk’ dalam aku punya toooot..sakitla makcik..air ketuban aku pecah dengan banyaknya, adela kat sebaldi atau lebih agaknya pukul 7.00pm.bidan yang jg aku tu pon terkejut tgok banyak sangat air aku..penat dia nak sedut guna ‘vakum’..(entah aku pon tak tau name alat tu) ..tapi bidan pelatih tu yang banyak tenangkan hati aku, dia yang banyak berborak dan melayan aku..time kasih yang amat sangat..tak terbalas jasa rasernyer..lamer aku dok dalam labour room tu..seme org yang masuk sebelum aku semua da selamat beranak..aku???belom lagi..aku masuk kol 3.00ptg sampai kol 10.00 mlm belom lagi…maser rahim aku bukak 1cm hingga 3cm..aku leh kool lagi..masuk 4cm..sakitnyer la…tapi aku kool lagi..sampai bidan tanya aku..tak sakit ker????sakitlaa….aku da sakit sejak mlm sebelum aku gi spital lagi..mak aku pon heran tengok aku leh wat kool lagi…laki aku kater aku kuat..heheheh..tapi sayang sepanjang tempoh aku sakit tu..suami aku takleh masuk sebabnyer bilik bersalin sebenar tengah renovation, jadi ibu2 yang bersalin terpakse berpindah ke wad biasa yang dijadikan bilik bersalin sementara..kami hanya dipisahkan dengan hadang kain sahaja..nasib aku agaknya, sebelah aku ader cina da beranak anak yang ke 4 tapi mulut bising..aku raser macam ader kat medan perang..bising gile..doktor2.doktor2 pelatih, bidan2, nurse2 seme berkumpul dekat die dan mulut dieog turut same bising..ader yang marah2..kecut perot aku..huhuuhuu..perot aku makin mengeras..sakit yang amat sangat..kol 8.00pm bidan yang jg aku da nak balik..wuwuwwu sedihlaa..bidan tu ckp bukan rezeki die aku nak beranak ngan die..sian die katernyer kalo aku beranak ngan die tambah point die utk lulus jadi bidan..die pon suker jager aku katenyer sebab aku koool..huhuhuhu.bila die balik tinggal la aku sorang2..aku da tak kuat da..bile sorang..kalola laki aku ader ke, mak aku, adik aku ker ader ngan aku maser tu..aku raser aku kuat lagi..aku da jadi tak keruan..tinggal aku sorang ajer dalm bilik tu..org lain seme da beranak..wuwuwuw..sbb aku da tak tahan aku tanyer bidan ..lambat lagi ker sayer nak beranak..bidan yang baik hati tu cek aku punye..katernyer da tak lamer tapi baby awak tinggi lagi..degupan baby pon da lemah..las..dokter pelatih tu ckp..kami kene operate la kak..baby akak da lemas..akak kene sain surat kebenaran ini..aku taknakkkkk…takot kene bedahhhhhh..aku ckp tanyer laki aku ker, mak aku ker..kalo dieorg ckp ok..aku ok..( aderke patot aku ni)..akhirnyer aku merelakan diri untuk dibedah..aku ditolak ke bilik pembedahan..ondeway nampak hubby aku kat lua..aku sengih lebar..sukernyer dapat jumpa 'pa'..sebak hati..dalam bilik operation aku dibiussss cintaaaa..hehe...lege rasernyer bile da masuk ubat bius ituw..segala kesakitan ilang sekelip mater..aku tol2 relaks maser diorg ngah merobek2 prot ku utk kuakan damiea..tak lamer da setel damiea ditunjukkan pada aku..waaaa tak sangka da dapat anak da aku..comelnyerrr itula ayat yang kua dari mulut ku..aku dapat tau damiea da terbelit tali pusat kat leher die..itu pasalla damiea masih tinggi maser dalam prot aku walaupon bukaan da 5cm...wuwuwu..syahdunya..tempoh berpantang ,ma & abah aku yang jaga..time kasih yang tak terhingga wat mereka yang terlalu bnayak berkorban dan menjaga aku sebaik mungkin….wat babah sayang..sekarang babah da terer gile bawak keter..terime kasih sayang terlalu banyak pengorbanan ‘pa’ wat ‘ma’…beersyukur memiliki pa utk menemani diri ni menjalani perjalanan hidup ini..wat damiea sayang..happy befday sayang..mogaa damiea jadi anak yang solehah dan menjadi manusia yang berguna dunia akhirat..ummi sayang sangat damiea…





3 ulasan:

Unknown berkata...

wah..dah ilang sawang koe...bezday damiea hari nie ke...aku lupa la..hepi 1st bezday my busyuk damiea..ilhaam lg 3hari...ko operate ke?dahsyat pengalaman ko....aku dua2 normal...

Ina Hashim berkata...

dah setahun damiea ye?hepi besday ye sayang...mana pic si comel tu mama damiea???

Nina berkata...

hak-hak..ko kuatla menganjing kat aku..aku bizila ngan kemalasan aku...huhuu.