Khamis, 16 April 2009

Anakku Damiea

Perasaan ketika ini amat memerlukan ketenangan, terasa ingin balik rumah dan tidur sepuasnya. Ada ketika terasa mahu pulang ke rumah tanpa ada sesiapa di rumah. upsss lupa ada anakanda tercinta jadi sila padamkan ayat diatas dalam memori. Ini ayat baru. Terasa mahu pulang ke rumahku syurgaku untuk bersama Damiea sahaja. Melepaskan segala tekanan yang menghimpit diri dengan melepak secara telentang dihadapan televisyen dan membenarkan Damiea membuat aktiviti sendiri iaitu menyepahkan rumah. Sungguh enaknya berbaringan sambil berseksian di atas sofa sambil melayan mata hanya bersama Damiea. Melakukan aktiviti sesuka hati tanpa rasa bersalah dan rasa terbatas. Ahhh terasa puas. Tapi itu hanya imaginasi dan fantasi aku dikala ini. Ingin sekali melalui suasana itu tapi setakat ini tiada peluang lagi. Heheheheh..

Anakanda tercinta sudah berumur 1 tahun 4 bulan. Sekarang dia agak sibuk.heheh. Sibuk dengan aktiviti ke hulu ke hilir tanpa mengenal jemu. Kalau penat anakanda berhenti seketika minta 'nenen' dengan ummi. Sekarang Damiea sudah pandai bertutur beberapa perkataan. Antara yang ummi ingat 'ummi', 'babah', 'ma' (merujuk pada ummi dan babah. Kalau di ajar sudah pandai menyebut 'Tokki'( merujuk kepada abah ummi), 'Tok' (merujuk kepada ma Ummi).Juga pandai sebut 'Bird'.



Damiea juga sudah mengenal beberapa anggota badan. Andainya ummi sebut mana kaki, tangan, mata, hidung, rambut Damiea sudah pandai tunjuk dan gayakan. Kalau ummi tanya mana mulut Damiea sudah pandai juihkan mulut. Terasa hebatnya seorang anak itu.
Damiea jua sudah kenal mio-mio merujuk kepada kucing. Jumpa kucing waima kambing atau lembu dipanggilnya mio-mio jugak. Kawasan rumah aku memang banyak sangat kera, biasalah kawasan hutan. Damiea panggil kera dan anjing 'bouk', merujuk kepada dog. Hehe. Sangat comel.







Hobi baru Damiea sekarang masuk dalam bakul kain dia. Habis baju yang dilipat disepah-sepahkan. Hai sakit hati juga, tapi apakan daya Damiea hanya anak kecil yang tidak tahu apa-apa yang perlu tunjuk ajar. Damiea juga suka membuka peti ais dan menyelongkar apa yang patut. Haa geram juga. Tapi sabar mengatasi segalanya. Sudah pandai pimpin tangan ummi ajak ummi bukakan peti ais, mana yang berkenan akan diambilnya biasanya vitagen yang diambilnya.

Bila petang mula menjelma, ummi dan babah balik dari kerja Damiea sudah pandai ajak ummi dan babah berjalan. Sudah pandai ambil kunci kereta atau motor suruh bawa dia berjalan. Haiii pandai sungguh kau wahai anakku. Ummi berbahagia memiliki Damiea di kla ini. Tatkala ummi dilanda badai sedih Damiea menjadi penawar, dikala ummi keseorangan Damiea pengubat duka di hati ummi. Sayang anakanda Damiea selamanya.

ummi ni kunci kereta..jomla bawak Damiea jalan. Damiea nak jalan

Ummi buat tak tahu saje. Damiea mula meraung merayu-rayu. Sian dia


ummiii...suka dengar Damiea panggil ummi..buat ummi terus lembik dan termakan pujuk bawala jugak Damiea pergi jalan.


Dan kasut ini akhirnya menjadi milik Damiea.Sudah lama ummi usha kasut ini buat anak tersayang. Apalah sangat kasut itu tapi. Naluri ummi sebagai seorang ibu mahu yang selesa buat anak ummi. Berjaya juga ummi merembat kasut itu di ESTCOSMALL.jangan marah ya babah.

2 ulasan:

Unknown berkata...

mmg nampak gugurl dak damiea ni...ank ibu, si ilhaam...mcm boboy(sbb selalu pakai bj abg dia + rambut yg sejemput)..kehkehkeh

Nina berkata...

kekekek..kecik lagi ilham tu. tunggu besar sikit mst cun macam mak die..ngeee