Rabu, 24 Februari 2010

Keprihatinan anda melegakan saya..

hahahha..tajuk baiiiiiik punya kan..Okey berbalik pada tajuk diatas mari saya bercerita..


Dua tiga hari ini, perut ni memulas-mulas ajer, sakit perut sekejap-kejap, pergi bilik tapi membuang ciput ajer..hahaaha..Tidur makin tak selesa, dada rasa penuh dan rasa sesak. Pangkal ari-ari rasa sakit-sakit, nak berjalan pun rasa sakit. Mungkin mengalami braxton Hick, dibulan-bulan akhir ni. Ouwwhh saya sangat suka bercerita dan mengadu disini diblog ni, rasa sungguh selesa dan puas. Mengadu kat orang disekeliling pun orang boleh sekadar dengar aja dan lepas tu buat tak tau ajer. dan mungkin dalam hati orang sekeliling tu kata kita berlebih-lebih, padahal anak dah nak masuk dua. Macam tak biasa. Tau kah kamu mengandung kali pertama,kedua ke, ketiga ke dan keseterusnya ke pengalaman dan rasanya adalah berbeza-beza. Dan kami atau mungkin saya seorang amat memerlukan keperihatinan yang lebih sikit dari orang sekeliling.hurmmm itulah pengorbanan seorang wanita yang menjadi ibu.

Pagi tadi ke stesen minyak berhampiran rumah untuk isi minyak kereta sambil berharap pam attendent yang perihatin sudi tuangkan minyak memandangkan Damiea ada sekali makanya sangat sukar bagi saya untuk isi minyak, mesti Damiea nak turun jugak. Rasanya agak bahaya budak sebesar Damiea duduk berhampiran dengan tangki minyak. Sesudah membuat pembayaran, time nak isi minyak penutup tangki buat hal. Jemla pulak, tak mau bukak pulak, seperti kebiasaan harus tekan sikit baru buka.Saya minta bantuan dari pam attendan tekan sikit tangki minyak kereta saya sementara saya dalam kereta tekan tuil minyak. Saya juga mengharapkan pam attendan tadi itu sudi bantu tuang minyak. Tapi harapan saya musnah. Boleh pam attandan tu buat tak tau ajer. Saya turun, matikan enjin, buka tingkap dan pujuk Damiea yang ummi nak isi minyak sekejap ajer, Damiea tunggu dalam kereta yer. Nasib baik Damiea dalam mood yang baik, jadi dia dengar kata. Saya turun isi minyak sambil pam attendan tu memerhati saya. Lantak ko la, aku pon boleh isi sendirila. Huiihh lenguh jugak kaki ni nak berdiri lama sampai tangki penuh. Kemudian datang la hamba Allah yang baik hati ( pam attendan di pam lain ) sorang ni, cakap" meh kakak saya tolong tuang minyak, kakak mengandung dan sangat bahaya bau minyak ni untuk kakak dan anak, sepatutnya pam attendan harus maklum pasal ini, sebab sebelum bekerja kita dah brief pasal ni. Kalau aweks cepat aja nak tolong.". Saya balas "ermm tak pala". Dalam hati ada gak yang perihatin..terharu rasa dan-dan tu jugak rasa sayu hati.
Memang betul ke bahaya kepada wanita pregnant bau minyak ni. Tapi saya gasak ajer. Dah nak minta bantuan orang lain segan pulak, karang dikata kita mengada-ngada, mentang-mentang mengandung banyak songeh dan berlebih-lebih pulakkan. Takpela saya buat sendiri aja. Apa-apa berlaku saya yang tanggung. Begitu juga kalau kerja berat. Susah-susah sangat saya buat sendiri tak perlu bantuan orang lain. Minta bantuan orang lain payah, karang dikata kita mengarah dia pulak. Itu pun tak boleh buat sendiri. ermm takpela saya buat sendiri. Sakit atau apa-apa jadi saya tanggung sendiri. Tak berkaitan pun dengan kamu. Saya sakit nak bersalin pun saya tanggung sendiri tak perlu bantuan kamu.

Orang sekeliling tanya saya, nanti berpantang di mana? Saya jawab di kampung emak saya. Dah ada rumah sendiri kenapa tak berpantang rumah sendiri. Ehh..ehhh suka hati aku la ( jawab dalam emosi ibu mengandung tapi dalam hati jer la). Yang hakikatnya saya sekadar senyum dan jawab saja nak bermanja dengan emak saya. Saya lebih selesa bersama keluarga saya ketika berpantang, lebih selesa dan yang penting ada yang perihatin mau menjaga saya dan baby serta Damiea. Damiea sudah pastinya mau perhatian jugak. Kalau saya sensorang bersama suami sudah pastinya saya tak terlayan. Kalau di rumah 'ma' saya sudah pasti ada yang rajin nak memanjakan & menengok-nengok Damiea. Ma saya serta adik-adik saya yang ramai tu rajin nak meolong saya. hehe. Lagi satu bila bersama 'ma' saya, banyak pantang larang yang kompem saya ikut sebab saya 'diguard". Kalau saya sensorang pastinya saya main hantam atau tarah saja.hahhaha. Lagipun peluang itula saya nak bermanja dan berehat di rumah saya membesar bersama-sama adik-adik dan abah ma saya. Ouwwhh saya bukan mau menyusahkan orang tua saya, tapi saya rasa saya lebih selesa bersama mereka ketika sakit. saya tau kelemahan saya ketika sakit, mau tak mau saya nak mak saya jugak. Betul la kata orang time sakit, time susah mak ayah jugak dicari..hehehe..mungkin orang lain tidak, tapi saya begitulah.

Rasanya itu sajalah bebelan saya yang mengikut emosi ibu mengandung 70%..hehehe. Tengahari kejap lagi saya mau rumah basuh baju baby. Hantam pakai mesin basuh aja. Saya tak larat nak basuh pakai tangan, kalau saya basuh tangan konfem petang karang saya melepek sampai pagi. dan mulala saya akan bad mood. Sudah pastinya saya tak dapat layan Damiea. Kasihan dia. Sebagai alternatif saya akan sumbat baju baby dalam sarung bantal besar agar baju baby tak rosak. Maklumla baju baby kan sangat soft, takut rosak pulak. Sekurangnya masuk dalam sarung bantal terjaga sedikit. Saya tak da pembantu yang sudi nak basuh baju baby..hantam sajala mak labu..heheh

5 ulasan:

CiKaYu berkata...

sangatlah memahami emosi tersebut....tak suka bile org tnya nape tak pantang rumah sendiri...sabar lah ye..

Unknown berkata...

hee hee. saya faham 'disebalik' whining ini.. hehehe. sabar banyak2 ya nina. memang orang suka ingat kita banyak songeh whatsoever... tp diaorang tak tahu kita betul-betul tak larat... pedulikanlah orang yang suka differ2 kita ni. buat tensen aje.

lia berkata...

rasa sayu laks dgn n3 ko nih...

aku mcm phm perasaan ko... tp tang pantang, apa jadi lps ni, xmungkin aku nk org lain jaga kecuali mak & adik beradik aku... wpon mak aku da pakai wheelchair, aku sanggup basuh baju, msk sendiri asalkan mak aku ada... dia xpyh tolong pon xpe asalkan mak aku ada.... aku nk mak aku jer... org lain aku xmo harap, biarlah rasa yg sudah 2tahun ini xberulang lagi...

errr aku emo okeh... rasa sebak nk nanges dan2 nih jugak hu3...

fizamior berkata...

aah la babe..x elok bau petrol.. sombong giler ekk pam attendan tuh..huh! aku plak yg hangin! eh, nape plak tak blh nk pantang umah mak sendiri.. aku rasa dorang tu jeles la kat ko...ekekeke.... ko dh rasa contrction sikit2 nih...tak lama dh tu kan?

Nina berkata...

cikayu-heheh..agaknya seme emosi prempuan ni sama ajer kot
leen-hehehehe..saya sayang kamu.nape lamer tak update blog, saya rindu nak baca blog kamu
lia- aku pon sedih..hehhe..mak kita la yang terbaik boleh jaga kite kan.
fiza- bulan 4..haaa..seriau lak aku, harap bolehla normal