Selasa, 15 Disember 2009

Cerita hari ini

Ditika ini sayer teringin nak minum coklat@ teh @ coffee panas..waaahhh...ditika ini juga hati ini menjerit2 jerit mau sebijik beg baru..hahahhaha...teringinnye..Kasut baru sudah dapat..heheh..sandal lamer sudah rabak tapaknyer, tapi masih boleh guna lagi, bolehla dipakai maser nak gi kedai atau pasar.. kasut yang lain sudah tidak sesuai pakai ditika ini, letih kaki haku..yang tak besnyer, saiz kasut sekarang adalah saiz 7..biase saiz 5 @ 6..mengembang kakiku dengan jayanya.

Semalam sudah pergi checkup ngn Doc Khaled..my baby ok..sehat dan aktif..sungguh aktif lebih dari Damiea dulu.. Doc khaled bagitau gender baby..80% betul..heheh..jeng!jeng!..best. Feel maser tengok baby kat scren scanner tu, sangat teruja, walhal dah banyak kali tengok, feel tetap seronok dan teruja sampai ternganga tengok sambil dengar doc khaled mngulas..hehehh..berat badan naik dengan jayanya..sekarang sudah 60kg menghampiri enam bulan..haaaahh..patotla kaki amat sakit dan lenguh. time pregnant Damiea berat last adalah 62kg..pregnant kali ni sungguh mencabar.kaki ini..wahai kaki mampukah kamu menanggung berat badan ini sampai sembilan bulan. Kalau 2 kilo naik sebulan maknanya mahu sampai 68kg nak capai 9 bulan..hebaaaaatt!!!hahahha. Tekanan darah agak rendah sedikit..tapi ok lagi.
semalam gatal mulut Doc khaled pasal epidural. Doc tanya u nak ambik ker..for me why not kalo nak merasa. doc khaled kater pon bagus ambik ni. Bila teringat sakit beranak mmg nak ambil la..sakitt wooo..walaupon bukak sampai 5cm sajer maser tu sebab pas tu i dah kene ceaser coz damiea dah lemah, jantung damiea pon dah lemah.
Tapi doc ader bagitau kalau jalan dah bukak 3cm die bagi epidural, tapi kalau dah 5cm ke atas mungkin tak berila. Saya cakap saya berserah, tengok keadaan dan rezki saya mcmane. Doc kater die akan guard. Setengah orang ambil epidural, tak sempat ubat bertindak dah beranak dulu..jadi sangat rugi. Tapi mungkin for my case utk second birth ni mungkin jadi mcm my first pengalaman la..sebab yang pertama ceaser, jadi bukaan jalan adalah lambat..tengok rezkila, kalau Allah kurniakan saya kesenangan dan kemudahan bersalin sangatla bersyukur..amin.Doakan yang terbaik sahaja. Kos utk ambil epidural adalah 1k, makanya kalau bersalin normal kos keseluruhan adalah RM4k gitu, kalau ceaser RM6k la..erkk..agak tinggi kos itu, berbanding kos goverment.memikirkan sayang duit mungkin hanya bersalin di HTAA. Tapi kalau nak merasa layanan yang ok mungkin penyelesaiaannya adalah Di Private..takperla bukan tiap2 taun beranak. Rezeki lebih sikit bolehla merasa layanan yang bagus. Duit boleh dicari..pejam mata sahaja meleburkan RM around
6K..gulpp! telan lior..Doakanlah saya dapat bersalin normal..aminn..

Tahun Baru ni Damiea akan di hantar ke rumah pengasuh baru berdekatan dengan rumah saya. Ibu mertua saya sudah mau balik kampung, jadinya terpaksala kami suami isteri hantar Damiea ke rumah org. nak hantar taska memang saya tidak sanggup. Sungguh saya dapat membayangkan suasana takska dan keadaan damiea disitu. sungguh kasihan, mungkin akan dipukul, dibuli budak lain atau mungkin Damiea yang akan membuli dan memukul budak lain. sungguh risau hati ni. anak dara sorang ni memang sangat ligat dan aktif. makanya tidak sesuai tinggal di taska. Pengasuh yang akan jaga Damiea ini adalah emak kawan saya. Saya dah menjengok suasana rumah dan berkenalan dengan pengasuh baru Damiea yang saya panggil makcik moh. Baik orgnya pada pandangan mata kasar saya. Sudah berusia 60an, menjaga seorang cucu perempuan yang sama baya dengan Damiea. Sudah tentu Damiea ada kawan..itu part yang paling best. dan cucu makcik moh adalah sangat lembut dan baik perwatakannya. Risau juga Damiea ppukul dia. Jadi saya pesan awal2 kat makcikmoh perwatakan Damiea. dan die kater takper, itu normalla. Kat rumah die ader juga kucing bulu tebal warna putih dan ikan belaan dalam akuarium dan saya rasa itu menjadi daya tarikan pertama utk Damiea tinggal disitu. Damiea sangat suka kucing dan ikan..Harap2 Damiea suka tinggal kat situ, ader kawan. Harap Damiea akan terjaga dengan baik, dan mungkin juga sedikit sebanyak dapat mengubah sedikit perangai Damiea jangan manja sangat.
Sungguh risau sebenarnya nak hantar rumah pengasuh..mcm2 bermain di kepala hotak ni..moga damiea selamat dan sihat sentiasa. Ummi dan babah terpaksa pasrah hantar danmiea rumah org.. ummi dan babah mintak maaf Damiea. Bulan januari 2010 ini bermula kehidupan baru utk Damiea, ummi mungkin juga akan hantar baby ke situ jugak. Sian anak -anak ummi terpaksa menumpang kat rumah org ketike ummi dan babah bekerja.

4 ulasan:

lia berkata...

aku pon kena start pikirin nk tukar pengasuh Amsyar sbb next year da nk pindah umah bagai.... tp aku yg rasa xsanggup sbb aku takut org baru yg jaga dia amik endah xendah & kebajikan Amsyar terabai hu3 aku takot woooo....

xtau g nk hntr pengasuh @ nursery sbb satu pon kau xjumpa g ;(

*mcm org len xhntr anak kat org lain jaga masa kerja kan tp aku mmg susah hati...

Nina berkata...

lia- tu la lia..org len pon anta ank derang ke nursery kan..tapi aku mmg tak sanggup.

hajarus berkata...

Alhamdulillah baby ngan umminyer sihat... damiea pun sihat ker kak...

cian damiea tahun depan dah kene tinggal ngan pengasuh.. harap2 damiea dapat sesuaikan diri ngan keadaan yang baru.. damieakan anak yang baik.....

Nina berkata...

hajar_damiea batuk-batuk sikit, tp sudah kurang dah sikit. Harap2 gitula hajar